Thursday 27 June 2013

PRK Kuala Besut Mesti Dikendali ‘SPR Baru’ - Nurul Izzah

Hanya ‘SPR baru’ yang layak mengendalikan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Besut, Terengganu, kata ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar walaupun beliau, bapa beliau dan ramai pembangkang memenangi PRU13 dibawah kendalian 'SPR lama' dengan penuh wibawa.


Nurul Izzah yang memenangi PRU13 bawah kendalian 'SPR lama'

Menuruti semua kehendak pembangkang dengan perbelanjaan kerajaan yang besar dalam penggunaan dakwat kekal dibawah pimpinan pesara PTD yang berwibawa, SPR telah menjalankan amanah mengendali PRU 13 dengan adil dan saksama.

Walaupun Nurul Izzah menegaskan “Pada saya ini tak boleh diterima pakai,” ketika membahaskan titah ucapan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong di Dewan Rakyat, baru-baru ini, namun kejatuhan Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan ditangan PR membuktikan PRU13 dikendali dengan adil. Lebih adil lagi apabila 3 negeri PR ini mendahului negeri BN dalam membentuk kerajaan negeri.


Pembangkang terpaksa menggunakan isu ini sebagai perang saikologi kerana ketiadaan isu lain yang boleh menjejaskan keyakinan rakyat kepada kerajaan, walaupun dengan cara memfitnah SPR sekalipun. 

SPR selaku sebuah badan bebas dibawah SPB Yang Dipertuan Agong sepatutnya mengambil tindakbalas yang profesional dengan meminta mahkamah mengeluarkan injuksi menghalang PR memfitnah badan tersebut. Pada masa yang sama pula perlu meminta mahkamah menghalang pembangkang menubuh kerajaan negeri sehingga saman fitnah terhadap pembangkang diputus oleh mahkamah.

Adun Kuala Besut, Dr A Rahman Mokhtar meninggal dunia pada 26 Jun 2013, di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu akibat kanser paru-paru.

SPR Terengganu dalam kenyataannya hari ini memberitahu, pilihan raya kecil DUN Kuala Besut boleh diadakan dalam tempoh 60 hari mulai tarikh pewartaan kekosongan DUN selewatnya hingga 27 Ogos depan.

No comments:

Post a Comment